Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Para saintis berjaya kembalikan suara mumia Mesir berusia 3,000 tahun

Mumia yang dijumpai di Luxor, Mesir.
Para penyelidik mendakwa bahawa mereka telah berjaya meniru suara mumia Mesir berusia 3,000 tahun dengan mencipta banyak saluran vokal menggunakan pengimbas perubatan, percetakan 3D dan peti suara elektronik.

Dalam artikel yang disiarkan Khamis oleh jurnal Laporan Saintifik, para penulis mengatakan bahawa teknik itu membolehkan mereka menghasilkan suara tunggal - di antara vokal "bad" dan "bed".

Nada yang mengerikan itu mungkin tidak setepat seperti suara mumia paderi Mesir Nesyamun yang sedang dalam kajian penyelidik. Ini adalah kerana bahagian isi lidahnya telah kehilangan selama lebih dari tiga millennia.




"Kami telah membuat bunyi yang bertepatan mengikut saluran suara dalam kedudukannya sekarang, tetapi kami tidak boleh mengharapkan nada suara yang tepat kerana keadaan lidahnya," kata David M. Howard dari Royal Holloway College London.

Model itu sendiri juga masih tidak mencukupi untuk menghasilkan keseluruhan perkataan atau ayat, kerana proses ini memerlukan keupayaan untuk mengira output audio dari saluran vokal kerana bentuknya sedang berubah.

"Tetapi ini adalah sesuatu yang sedang diusahakan, jadi mungkin ia akan jadi kenyataan pada satu hari nanti," kata Howard.

Manakala Rudolf Hagen, pakar telinga, hidung dan tekak di Hospital Universiti di Wuerzburg, Jerman, yang pakar dalam pembinaan semula toraks menyatakan keraguan.




"Mesin perubatan canggih yang membantu manusia untuk hidup pun tidak dapat mengembalikan suara normal manusia." katanya.

John Schofield, ahli arkeologi di University of York, berkata teknik itu boleh digunakan untuk membantu orang untuk mengkaji dan menafsir warisan sejarah.

"Apabila pelawat hadir untuk melihat sendiri masa silam, ia biasanya merupakan pengalaman secara visual sahaja," kata Schofield. "Dengan pengembalian suara ini, kita dapat mengubahnya, dan membuat pertemuan lebih banyak."

"Tidak ada yang lebih peribadi daripada suara seseorang, jadi kita berfikir bahawa mendengar suara dari masa lalu akan menjadi satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan, menjadikan tempat-tempat warisan seperti Karnak, kuil Nesyamun, menjadi lebih hidup," katanya.

BACA: Lapisan ozon semakin pulih kesan dari COvid-19

sumber: AP