Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

AstraZeneca akui boleh sebabkan pembekuan darah, tarik balik vaksin seluruh dunia


AstraZeneca menarik balik vaksin Covid-19 di seluruh dunia, beberapa bulan selepas gergasi farmasi itu mengakui ubat itu boleh menyebabkan kecederaan yang jarang berlaku, tetapi mengancam nyawa.

Pengeluar ubat Britain-Sweden itu telah pun menarik balik kebenaran pemasaran EUnya untuk vaksin itu, berjenama Vaxzevria sejak 2021. Keizinan itu ialah kelulusan untuk memasarkan ubat di negara anggota EU. 


Penarikan balik itu disebabkan oleh "lebihan vaksin terkini yang tersedia" terhadap varian baharu coronavirus novel, kata syarikat itu.

Permohonan untuk menarik balik vaksin daripada EU dibuat pada 5 Mac dan berkuat kuasa pada 7 Mei.

"Memandangkan pelbagai varian vaksin Covid-19 telah dibangunkan, terdapat lebihan vaksin dikemas kini yang tersedia," kata AstraZeneca, sambil menambah bahawa ini menyebabkan kejatuhan permintaan untuk Vaxzevria, yang tidak lagi dikeluarkan atau dibekalkan.

AstraZeneca baru-baru ini mengakui bahawa vaksinnya, pada mulanya dipanggil Covishield, boleh menyebabkan kesan sampingan yang sangat jarang berlaku seperti pembekuan darah dan kiraan platelet darah rendah, lapor The Telegraph.

Pengakuan itu dibuat selepas syarikat itu dikenakan tindakan undang-undang tindakan kelas di UK, yang mendakwa bahawa vaksin itu telah menyebabkan kematian dan kecederaan parah dan meminta ganti rugi sehingga £100 juta untuk kira-kira 50 mangsa.

“Adalah diakui bahawa vaksin AZ boleh, dalam kes yang sangat jarang berlaku, menyebabkan TTS. Mekanisme penyebabnya tidak diketahui,” kata AstraZeneca dalam dokumen mahkamah pada Februari, lapor akhbar itu.

TTS adalah trombosis dengan sindrom thrombocytopenia, yang dicirikan oleh pembekuan darah dan kiraan platelet darah rendah pada manusia.

Vaksin AstraZeneca telah dibangunkan dengan kerjasama Universiti Oxford dan dihasilkan oleh Institut Serum India. Ia telah ditadbir secara meluas di lebih 150 negara, termasuk Britain dan India.

Beberapa kajian yang dijalankan semasa wabak itu mendapati vaksin itu adalah 60 hingga 80 peratus berkesan dalam melindungi daripada novel coronavirus.

Tetapi penyelidikan seterusnya mendapati bahawa ia menyebabkan sesetengah orang mengalami pembekuan darah yang boleh membawa maut.

Pengakuan AstraZeneca bahawa vaksin itu berpotensi membuktikan maut bertentangan dengan desakan pada tahun 2023 bahawa ia "tidak akan menerima bahawa TTS disebabkan oleh vaksin pada tahap generik".

Pada April 2021, Pertubuhan Kesihatan Sedunia juga mengesahkan bahawa vaksin itu boleh membawa kesan sampingan yang membawa maut. "Kejadian buruk yang sangat jarang dipanggil trombosis dengan sindrom trombositopenia, yang melibatkan kejadian pembekuan darah yang luar biasa dan teruk yang dikaitkan dengan kiraan platelet yang rendah, telah dilaporkan selepas vaksinasi dengan vaksin ini."

Dalam satu kenyataan, AstraZeneca berkata: “Kami amat berbangga dengan peranan yang dimainkan Vaxzevria dalam menamatkan pandemik global. Menurut anggaran bebas, lebih 6.5 juta nyawa telah diselamatkan pada tahun pertama penggunaan sahaja, dan lebih tiga bilion dos telah dibekalkan di seluruh dunia.

"Usaha kami telah diiktiraf oleh kerajaan di seluruh dunia dan secara meluas dianggap sebagai komponen kritikal untuk menamatkan pandemik global."

-INDIPENDENCE. UK