Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Ketidakstabilan politik punca prestasi buruk Malaysia dalam Sukan SEA -Hannah



PETALING JAYA: Ketidakstabilan politik baru-baru ini sebahagiannya dipersalahkan atas prestasi buruk Malaysia dalam Sukan SEA yang baru berakhir di Kemboja, kata menteri belia dan sukan Hannah Yeoh.

Malaysia telah menyaksikan empat perubahan dalam kerajaan sejak pilihan raya umum 2018 apabila Pakatan Harapan berkuasa, menamatkan pemerintahan lebih enam dekad oleh Barisan Nasional.

Yeoh berkata, sejak lima tahun lalu, terdapat ramai menteri yang meninggalkan jawatan dalam tempoh kurang setahun, dengan perancangan dan strategi jangka panjang tidak dapat dilaksanakan dengan baik.


“Selain daripada ekonomi, kita melihat bahawa (prestasi) sukan (prestasi) adalah salah satu hasil yang paling ketara daripada ketidakstabilan politik,” katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.

“Sebelum kementerian menerima bajet baharu dan menjalankan bedah siasat, terdapat perubahan dalam menteri dan hala tuju pasukan.”

Kontinjen Malaysia gagal mencapai sasaran 40 pingat emas pada Sukan SEA 5-17 Mei, di mana ia menduduki tempat ketujuh dalam kejohanan 11 negara dengan 34 pingat emas, 45 perak dan 97 gangsa.

Diminta menjawab kritikan terhadap prestasi buruk negara, Yeoh berkata dia "tidak akan meminta maaf kerana membuat keputusan untuk melabur dalam atlet remaja".

"Ini adalah keputusan yang tepat untuk Malaysia," katanya.

Beliau berkata kementerian memberi tumpuan untuk memupuk bakat baharu di Sukan SEA, dengan 63% daripada atlet dihantar ke Kemboja terdiri daripada pemain sulung antarabangsa.

Walaupun negara gagal mencapai sasaran pingat emas, katanya, atlet telah melepasi sasaran pingat perak sebanyak lapan, dan sasaran pingat gangsa sebanyak 32, memberikan Malaysia tambahan 40 pingat.

“Bagi mereka yang mengatakan bahawa ini adalah prestasi terburuk Malaysia dalam Sukan SEA, saya perlu menjelaskan bahawa kemenangan dalam 51% daripada kategori yang kami sertai adalah lebih baik daripada prestasi kami pada 2019 di Manila, apabila kami memenangi 48% daripada kategori yang kami sertai.

“Oleh itu, adalah tidak adil untuk menilai prestasi berdasarkan pingat emas yang kita perolehi,” katanya.

Sementara itu, Presiden Majlis Olimpik Malaysia Norza Zakaria berkata keputusan kurang memberangsangkan itu mungkin dapat dielakkan sekiranya negara menumpukan usaha membangunkan atlet muda sejurus selepas Sukan SEA 2019 di Filipina.

"Jika kita memperkenalkan atlet muda sekarang, ia akan mengambil satu atau dua kitaran (kejohanan) lagi untuk melihat peningkatan," kata Norza.

Semalam, chef de mission Malaysia ke Sukan SEA, Nasir Ali, memohon maaf atas kegagalan negara mencapai sasaran 40 emas.