Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Tommy ulang, Malaysia harus bayar kepada Waris Sulu


Bekas peguam negara Tommy Thomas mempertahankan pendiriannya bahawa perjanjian untuk bayaran tahunan kepada kesultanan Sulu mesti dipenuhi.

"Itu tidak berubah kerana pada pendapat saya Malaysia sentiasa mempunyai kewajipan undang-undang sejak 1963, jadi kita sepatutnya membayar (pewaris kesultanan Sulu)," katanya ketika menghadiri satu majlis di Kuala Lumpur.

Thomas memegang jawatan peguam negara pada 2019 ketika berunding dengan peguam yang dikatakan keturunan kesultanan Sulu yang memulakan dan memenangi prosiding timbang tara terhadap Malaysia.

Antara lain, Thomas menawarkan untuk membayar RM48,230 untuk tunggakan antara 2013 dan 2019.

Najib Razak, yang menghentikan pembayaran tahunan RM5,300 pada 2013 semasa menjadi perdana menteri, telah menuduh surat Thomas sebagai punca pihak yang menuntut menang dalam prosiding timbang tara.

Susulan itu, MCA Sabah telah membuat laporan polis terhadap Thomas berhubung surat tersebut.

Anugerah timbang tara yang dijamin oleh pihak yang menuntut berjumlah AS$14.92 bilion (RM66.38 bilion). Berikutan itu, pihak Sulu, melalui peguam mereka, berjaya merampas dua anak syarikat Petronas yang diperbadankan Luxembourg yang dilaporkan bernilai AS$2 bilion (RM8.9 bilion).

Sementara itu, Thomas berkata Putrajaya harus bertindak segera untuk menghalang Paul Cohen, peguam yang berpangkalan di UK yang mewakili waris kesultanan Sulu, daripada meneruskan prosiding timbang taranya di bidang kuasa lain.


"Untuk mengelakkan sebarang pembelian asing, saya mencadangkan agar kita melantik peguam kelas atasan untuk memohon perintah penghinaan daripada mahkamah England yang kita panggil perintah peribadi (terhadap Cohen)."

"Jika mahkamah England berpuas hati dengan hujah yang dikemukakan oleh Malaysia, maka mahkamah boleh memerintahkan Cohen untuk tidak memfailkan sebarang prosiding lagi di negara lain. Dan jika dia berbuat demikian, dia akan bertanggungjawab atas penghinaan di mahkamah England," katanya.

[Baca berita penuh]