Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Ekonomi Malaysia catat pertumbuhan 5%, pengangguran menurun -Gabenor BNM


KUALA LUMPUR: Ekonomi Malaysia mencatatkan pertumbuhan lebih kukuh sebanyak 5.0 peratus pada suku pertama 2022, berbanding 3.6 peratus pada suku keempat 2021.

Pertumbuhan ini disokong terutamanya oleh permintaan dalam negeri yang bertambah baik.

Selain itu, pemulihan dalam pasaran buruh; pertumbuhan berterusan dalam permintaan luar; serta sokongan dasar yang berterusan.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata dari segi penawaran, sektor perkhidmatan dan perkilangan terus memacu pertumbuhan ekonomi dengan masing-masing berkembang sebanyak 6.5 peratus dan 6.6 peratus pada suku sama.

Ekonomi dalam negeri juga katanya, dijangka terus bertambah baik tahun ini, dengan pertumbuhan diunjurkan antara 5.3 peratus hingga 6.3 peratus seperti yang diumumkan pada Mac lalu.

Unjuran tersebut disokong oleh permintaan dalam negeri yang lebih kukuh, permintaan luaran yang terus berkembang dan pasaran pekerja yang terus bertambah baik.

“Pertumbuhan juga akan menerima manfaat daripada pelonggaran sekatan, pembukaan semula sempadan antarabangsa dan pelaksanaan projek pelaburan.


“Walau bagaimanapun, risiko terhadap momentum pertumbuhan Malaysia masih wujud. Risiko ini termasuk pertumbuhan global yang lebih lemah daripada jangkaan, konflik geopolitik yang semakin meruncing, gangguan rantaian bekalan yang semakin teruk, perkembangan buruk berhubung dengan COVID-19 dan volatiliti pasaran kewangan yang meningkat,” katanya di sini pada Jumaat.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar pengumuman KDNK suku pertama 2022, bersama Ketua Perangkawan, Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin.

Mengulas lanjut, Nor Shamsiah berkata kadar pengangguran terus menurun kepada 4.1 peratus berbanding 4.3 peratus pada suku keempat 2021.

-Awani