Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

NGO dakwa Najib mungkin akan larikan diri setelah terima pasport



NGO yang dikenali sebagai The Center to Combat Corruption and Cronyism (C4) membidas kerajaan setelah Najib Razak dibenarkan melakukan perjalanan ke luar negara walaupun terdapat sabitan rasuah dan perbicaraan jenayah yang sedang berjalan terhadapnya.

NGO itu menggesa Putrajaya menjelaskan alasan tidak menolak permohonan dokumen perjalanan bekas perdana menteri itu.

Ia juga mempersoalkan bagaimana kerajaan akan memastikan Najib tidak akan melarikan diri.

"Kami mendesak Pejabat Peguam Negara dan pasukan pendakwaan untuk menjelaskan kepada masyarakat mengapa tidak ada bantahan atas permohonan Najib untuk hak sementara mendapatkan pasportnya.

"Ada sebab jelas untuk kebimbangan tentang risiko dia melarikan diri kerana dia sedang membuat rayuan terhadap sabitannya dan terus-menerus menghadapi tuduhan yang lebih serius di mahkamah - semuanya berkaitan dengan 1MDB dan anak-anak syarikatnya," kata NGO itu dalam satu kenyataan hari ini.

C4 menyatakan bahawa "sekutu Najib" seperti dalang 1MDB Low Taek Jho atau Jho Low dan bekas CEO 1MDB Nik Faisal Ariff Kamil telah melarikan diri dari Malaysia.

"Malaysia tidak boleh memberi peluang kepada Najib untuk melepaskan diri setelah didakwa dengan banyak tuduhan pengubahan wang haram dan rasuah dalam isu kewangan yang begitu besar.

"Kami bertanya lagi apakah langkah-langkah yang ada untuk memastikan dia tidak melarikan diri," katanya.

Bulan lalu, Lembaga Hasil Dalam Negeri mengeluarkan Najib notis kebankrapan kerana gagal membayar cukai sebanyak RM1.69 bilion. Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan sejak itu membawa kes itu ke mahkamah.

C4 membuat perbandingan dengan rakyat Malaysia yang pernah dilarang meninggalkan negara ini sekiranya mereka gagal melunaskan pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mereka.

Pengarah Eksekutif C4, Cynthia Gabriel (dua dari kiri) bersama NGO Bersih dalam satu program

"Bagaimana mungkin Najib, yang berhutang dengan kerajaan dengan jumlah yang besar, diizinkan untuk meninggalkan negara ini sementara peminjam PTPTN dan individu yang gagal membayar cukai pendapatan disenarai hitam?

"Walaupun senarai hitam untuk peminjam pinjaman PTPTN telah dibatalkan, ini masih merupakan kesalahan layanan yang sangat berbeza.

"Pilih kasih dalam pelaksanaan undang-undang akan sangat mempengaruhi penegakan aturan undang-undang," katanya.

C4 mengulangi bahawa kerajaan harus meyakinkan bahawa ia tidak akan membenarkan Najib melarikan diri.

"Kami mendesak kerajaan Ismail Sabri Yaakob untuk meyakinkan rakyat Malaysia bahawa Najib harus menanggung kesalahannya dan tidak boleh diberi layanan istimewa," katanya.

Jumaat lalu, Najib memohon pasportnya dikembalikan buat sementara waktu dengan alasan anaknya, Nooryana Najwa Najib akan bersalin di Singapura.

Mahkamah Rayuan sebelum ini menyita pasportnya ketika mendengar rayuannya terhadap sabitan dan hukuman SRC International Sdn Bhd bernilai RM42 juta.

Semalam, mahkamah memulangkan pasportnya dari 20 Oktober hingga 22 Nov.

Sementara itu, isteri Najib Rosmah Mansor juga meminta akses sementara ke pasportnya dengan alasan yang sama.

Dia sebelum ini menyerahkan pasportnya sebagai sebahagian daripada syarat jaminan sementara menunggu perbicaraan rasuahnya berhubung projek tenaga hibrid suria bernilai RM1.25 bilion untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memulangkan pasport Rosmah dari 15 Oktober hingga 6 Disember.

-MalaysiaKini