Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Peguam akan kemuka permohonan ketepikan notis kebankrapan Najib


Notis kebankrapan terhadap terhadap Najib Razak adalah sebahagian daripada konspirasi politik, kata peguam bekas perdana menteri itu di mahkamah hari ini.

Muhammad Shafee Abdullah juga mendakwa bahawa ini kerana Najib diberitahu akan diberikan notis itu dua hari selepas Perhimpunan Agung Umno (PAU).

Peguam itu menambah bahawa mereka akan berusaha untuk mengemukakan permohonan mengetepikan notis kebankrapan berkenaan.

Sebelumnya, dilaporkan bahawa Najib diserahkan dengan notis itu oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri pada 5 April.


Ini berkaitan dengan tuntutan cukai RM1.69 bilion terhadap ahli parlimen Pekan itu.

Semasa sidang media dengan media di Istana Kehakiman petang ini, Shafee mendakwa bahawa prosiding kebankrapan terhadap Najib didorong oleh pihak tertentu yang ingin menghilangkan kelayakannya dalam pemilihan Umno.

"Walaupun notis (kebankrapan) disampaikan (pada Najib) pada hari Isnin (minggu ini), tetapi kami diberitahu minggu lalu bahawa ia akan diserahkan, bukan secara kebetulan hanya dua hari setelah Perhimpunan Agung Umno yang membuat keputusan untuk BN dan Umno untuk memutuskan kerjasama dengan kerajaan sekarang.

"Hanya dua hari selepas itu (Perhimpunan Agung Umno), mereka mengatakan (LHDN memberitahu Najib) bahawa mereka akan menghantar notis itu.


"Sangat jelas bahawa ini adalah penyalahgunaan proses, intimidasi yang jelas. Sekiranya bukan pihak berwenang (LHDN) melakukannya, itu akan menjadi tindakan jenayah. Ini adalah intimidasi, pemerasan dan penyalahgunaan kuasa,” kata Shafee kepada media petang ini.

Sementara itu mengenai tindakan Najib yang seterusnya, peguam itu menjelaskan bahawa mereka akan mengemukakan permohonan untuk menangguhkan prosiding kebankrapan.

Shafee menambah bahawa mereka juga akan mengajukan permohonan untuk mengenepikan prosiding itu dan juga meneruskan usaha mereka untuk menghentikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang berkaitan.


Sebelumnya pada 22 Julai tahun lalu, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan LHDN untuk penghakiman ringkasan dalam tuntutan saman cukai bernilai RM1.69 bilion terhadap Najib.

Ia bermaksud Mahkamah Tinggi telah membenarkan tuntutan mahkamah LHDN terhadap Najib, tanpa menjalani perbicaraan penuh di mana saksi perlu memberi keterangan.

Najib mempunyai rayuan yang ditangguhkan di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan keputusan penghakiman ringkasan itu.

Dilaporkan juga bahawa permohonan Najib untuk menghentikan perintah penghakiman ringkasan itu akan didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 11 Jun.

-MalaysiaKini