Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Polis sahkan ibu kandung arwah adik Amir bukan pesakit mental

Gambar: Harian Metro

Melaka: Polis mengesahkan ibu kandung kepada kanak-kanak berusia tujuh tahun yang meninggal dunia dipercayai didera, kelmarin bukannya pesakit mental walaupun pernah mendapatkan rawatan pakar psikiatri.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd Sukri Kaman berkata, suspek berusia 32 tahun itu bagaimanapun hanya mendapatkan rawatan biasa dan bukan disahkan sebagai pesakit mental.

"Ya, suspek pernah mendapatkan rawatan, tetapi sudah lama iaitu pada 2019 dan rawatan itu diterima di Hospital Melaka, namun hanya rawatan biasa yang mana wanita itu tidaklah (mental) seperti didakwa," katanya.


Semalam sepasang suami isteri yang disyaki mendera dan membunuh kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun di Taman Krubong Jaya direman tujuh hari sehingga 5 Februari ini bagi membantu siasatan kes berkenaan.

Perintah reman terhadap suspek dikeluarkan oleh Penolong Pendaftar Mahkamah Majistret Ayer Keroh, Mohd Anuar Ostadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang kelmarin, mangsa ditemukan lemas dalam tong air setinggi 60.9 sentimeter di rumah berkenaan dengan terdapat beberapa kesan kecederaan di beberapa bahagian badan.

Polis minta orang ramai hentikan spekulasi

Sementara itu, Mohd Sukri menggesa pengguna media sosial untuk menghentikan segala bentuk spekulasi yang boleh mengelirukan masyarakat, sekali gus mengganggu siasatan pihak berkuasa.


Katanya, masyarakat sepatutnya menilai sesuatu kes jenayah menurut kaca mata keadilan sebenar dan bukannya membuat andaian serta spekulasi yang mencacatkan sistem keadilan jenayah, seterusnya menimbulkan fitnah kepada sistem pentadbiran keadilan jenayah.

"Serah saja kepada polis untuk menjalankan siasatan dan polis akan memastikan siasatan dijalankan mengikut undang-undang serta kuasa yang diberikan dengan telus, adil dan amanah," katanya.


-HarianMetro