Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Prestasi dagangan negara kini setanding Singapura dan Korea Selatan, kata Azmin


Eksport Malaysia ke China mencapai tahap tinggi baru pada tahun 2020, ketika negara menunjukkan prestasi yang cukup baik dalam perdagangan luar dengan jumlah eksport mencecah RM95.7 bilion pada bulan Disember.

Menteri Kanan ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata eksport ke AS juga meningkat ke tahap tertinggi dalam dekad yang lalu.

“Terdapat pertumbuhan eksport yang signifikan ke pasar negara berkembang, terutama Costa Rica, Kazakhstan, Kenya, Nigeria, Ghana dan Cote d’Ivoire.


“Produk getah, produk elektrik dan elektronik, serta produk pertanian berasaskan minyak sawit dan minyak sawit mencatatkan pengembangan eksport yang kuat,” katanya dalam satu kenyataan.

Dia menambah bahawa Malaysia mencatat surplus perdagangan tertinggi yang pernah ada, meneruskan tren surplusnya selama 23 tahun berturut-turut sejak tahun 1998, dengan menyatakan bahawa prestasi negara ini seiring dengan negara jiran serantau seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan Korea Selatan.

Dia mengaitkan prestasi eksport negara ini dengan pembukaan kembali ekonomi secara bertahap dan pemulihan permintaan luar negeri, dan menambahkan bahawa penandatanganan Kerjasama Ekonomi Komprehensif Serantau akan memberi akses kepada perusahaan Malaysia ke pasar yang lebih luas.


“Ke depan, keyakinan pelabur telah disokong oleh penegasan terbaru Moody mengenai penarafan terbitan jangka panjang mata wang tempatan dan asing di A3, dengan prospek yang stabil.

“Ini adalah bukti disiplin fiskal yang kuat dan prospek pertumbuhan jangka menengah yang kuat dan menunjukkan keyakinan Moody terhadap Malaysia mempunyai kedudukan kredit yang kuat,” katanya.

-SuaraMerdeka