Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Keputusan UMNO semalam juga termasuk dalam salah satu cadangan saya -Najib


ULASAN NAJIB: Sebagai salah seorang Ahli Parlimen UMNO, saya bawa tiga cadangan dalam meeting semalam kerana itulah tujuan kami bertemu. 

Ia adalah untuk berbincang dan menentukan hala tuju UMNO pasca YDP Agong dan Raja-raja Melayu menolak permintaan darurat kerajaan PN.

Semua diberi peluang untuk mengutarakan pandangan masing-masing. Ini adalah amalan lazim dalam
UMNO. 

Antara cadangan yang saya utarakan ialah untuk kerjasama bersyarat dengan Anwar tanpa DAP sehingga PRU15. 


Dua lagi cadangan adalah untuk mendapat persetujuan untuk PRU diadakan pada suatu tarikh yang tetap pada masa depan setelah Covid terkawal demi memulihkan kestabilan politik serta cadangan bahawa UMNO teruskan kerjasama dengan PN dengan syarat UMNO diberikan lebih peranan dalam kerajaan untuk menentukan halatuju ekonomi.

Fahamkan, ia adalah cadangan-cadangan untuk diperbincangkan. Bukan kata muktamad. 

Tapi ada juga netizens yang kecam saya sebab antara cadangan saya ialah kerjasama bersyarat dengan Anwar tanpa DAP sehingga PRU15.

Turut dimainkan beberapa media portal beri gambaran ia bagai satu keputusan muktamad. Tak benar itu. 

Ianya hak untuk netizens kecam saya. Saya faham. Dan saya tak kata media sosial bukan level saya.
Itupun cadangan untuk kita berbincang sahaja. Belum bekerjasama pun.


Perlu ingat juga yang pernah berpakat secara rasmi dengan Anwar termasuk:

1. Mahathir.
2. Muhyiddin.
3. Azmin Ali + Zuraida
4. Parti PAS.
5. UMNO sendiri.

Tujuan mesyuarat petang semalam untuk berbincang hala tuju memang untuk mencari, berbincang dan menilai pelbagai cadangan dan kemungkinan demi kepentingan parti dan kebaikan rakyat dan negara.
Kalau bukan untuk bincang pelbagai kemungkinan, kenapa pula kita nak bermesyuarat?

Bukan bermaksud kita mesti laksanakan setiap cadangan. Sebaliknya cadangan diperbincangkan dengan mendalam oleh setiap yang hadir. 

Ada yang tuduh saya pencinta atau BFF Anwar. Malah ada mengeluarkan kembali foto saya menziarahi Anwar di hospital. Saya melawat ramai pemimpin politik ketika mereka sakit biarpun tidak sehaluan dalam politik. 

Ada yang tuduh saya nak lepaskan dari kes-kes mahkamah saya.  Ada yang kecam saya gila kuasa.  
Tapi perlu ingat bahawa ramai yang kata begitu juga masa kita bersetuju untuk mewujudkan PN walaupun saya kata saya tidak mahu jawatan dan saya mahu kes-kes saya diteruskan untuk bersihkan nama saya melalui proses pengadilan. 


Ketiga-tiga cadangan saya adalah berdasarkan kepentingan parti dan kebaikan negara, yang tunjangnya adalah rakyat. Kalau saya tidak pedulikan rakyat, sudah tentu saya tidak menulis saranan saranan demi kepentingan rakyat. 

Pendapat saya bahawa kita perlu terbuka untuk berbincang dengan parti-parti lain juga adalah sebagai pendirian politik kepada PN bahawa UMNO masih ada pilihan lain. Perlu diingatkan UMNO adalah sebuah parti politik. 

Jika dulu UMNO tak terbuka, tak wujudlah Muafakat Nasional dengan PAS dan kerajaan PN dengan PPBM yang merupakan musuh kita selewat bulan Februari 2020

Malam semalam, Majlis Tertinggi UMNO telah putuskan bahawa kita teruskan kerjasama dalam kerajaan PN tapi dengan gesaan kerjasama ini perlu berpaksikan nilai penghormatan dan political consensus. Ia juga perlu ada keseimbangan yang jelas. 

Keputusan ini juga satu dari 3 cadangan yang saya sebut semalam.

Sebagai orang parti, saya akur dengan keputusan ini. 


Tetapi jika gesaan kerjasama untuk lebih saksama ini tidak dihormati maka:
- kemarahan akar umbi UMNO terhadap ketidakseimbangan kerjasama dalam PN yang memuncak pada PRN Sabah akan terus membara. 

- UMNO turut akan terpalit sama  bersama apabila ekonomi menjadi semakin parah, bantuan khusus Sabah yang amat diperlukan ketika ini masih tidak kelihatan, moratorium pinjaman yang berulang-kali digesa seluruh kepimpinan serta akar umbi UMNO tidak dilanjutkan, rancangan menyelamatkan negara tidak berkesan walaupun UMNO (dan semua parti lain dalam kerajaan PN) tidak diberi sebarang peranan. Kita bukan PM, Menteri kanan paling kanan, menteri kewangan, menteri ekonomi ataupun ahli Majlis Tindakan Ekonomi.

- UMNO turut dipersalahkan apabila penjualan aset negara yang ditolak Rakyat seperti penggabungan UEM Sunrise dengan Eco World serta penjualan FGV diteruskan walaupun dibantah UMNO berulang kali tetapi tidak diendahkan. 

- UMNO juga akan turut menerima kritikan apabila langkah-langkah kontroversial seperti langkah beberapa individu tertentu tiba-tiba mohon darurat diisytiharkan tanpa persetujuan dan pengetahuan UMNO.

- UMNO dan BN turut dipersalahkan dengan presepsi layanan dwi-standard antara pemimpin kerajaan PN dan rakyat yang langsung tidak melibatkan pemimpin BN pun.

- Dan sudah tentu UMNO turut dipersalahkan jika keadaan Covid tidak terkawal dan bertambah teruk walaupun kebanyakan kes ini berpunca dari kecuaian menjaga pusat tahanan, lokap, penjara dan pengendalian PATI yang ditahan di bawah kementerian yang bukan di bawah UMNO.  Inilah yang menyebabkan Covid menular semula di Sabah dan kemudiannya merebak ke seluruh negara.



Sebagai orang parti, saya bimbang bahawa kuasa sementara yang sedang dikongsi dan jawatan sementara yang sedang dinikmati UMNO/BN dalam kerajaan PN akan menyebabkan kekalahan lagi teruk dalam PRU15 sedangkan trend sebelum kita bentuk kerajaan PN ialah Muafakat Nasional akan menang besar dalam PRU15. Malah kita sudah buktikan melalui kemenangan PRK berturut-turut BN sebelumnya.


UMNO perlu sedar wujudnya risiko ini (seperti yang diulas beberapa penganalis dalam artikel pagi ini) dan ini yang saya nampak.

Mungkin ramai yang tak berpendapat sebegini.

"Ikhlas dari seorang ahli parti yang paling lantang menentang gagalkrasi PH tiap-tiap hari secara habis-habisan sepanjang 22 bulan sehingga PH tumbang tanpa meminta sebarang jawatan dalam parti atau kerajaan pada ketika hampir semua pemimpin-pemimpin lain membisu dan play safe."

-sumber: FB Najib Razak

(Tun Carlos: Perrgh, ayat last tu menusuk beb. Siapa makan cili, dia yang rasa pedas ye..)

Sebagai salah seorang Ahli Parlimen UMNO, saya bawa tiga cadangan dalam meeting semalam kerana itulah tujuan kami...

Posted by Najib Razak on Monday, 26 October 2020