Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Mahkamah arah semua cawangan Mc Donalds ditutup


Hari ini, restoran makanan segera, McDonald’s, telah ditutup di seluruh Sri Lanka.

Keputusan ini dibuat selepas syarikat gergasi Amerika Syarikat (AS) tersebut mengambil tindakan undang-undang terhadap pemegang francais tempatan atas tuduhan tahap kebersihan yang tidak memuaskan, seperti yang dinyatakan oleh pegawai mahkamah.


Mahkamah Tinggi Komersial Colombo telah mengarahkan penutupan restoran tersebut sehingga 4 April akan datang, setelah syarikat induk menuduh pemegang francais tempatan gagal mematuhi piawaian kebersihan antarabangsa.

“Pemutusan sementara tersebut diperintahkan sementara menunggu penyiasatan,” kata pegawai mahkamah.
Beliau menyatakan bahawa peguam yang mewakili McDonald’s memberitahu mahkamah bahawa mereka telah mengakhiri perjanjian francais dengan syarikat tempatan, Abans, minggu lepas.

Pendengaran kes dijadualkan untuk bersambung pada awal April akan datang.

Sehingga kini, McDonald’s atau Abans tidak memberikan sebarang komen mengenai perkara tersebut.

Abans telah memegang francais untuk 12 outlet McDonald’s sejak syarikat Amerika Syarikat itu memasuki Sri Lanka pada tahun 1998.

Sementara itu, notis yang ditempel di luar outlet McDonald’s pada hari ini menyatakan bahawa restoran tersebut ‘ditutup’ tanpa memberikan makluman mengenai apakah atau bila ia akan mula beroperasi.

Pada minggu lepas, restoran McDonald’s di Sri Lanka dilaporkan tidak terjejas ketika menghadapi masalah teknologi yang mempengaruhi tempahan di sebahagian besar Asia Timur.