Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Dasar 5G negara masih kabur


Pertimbangan utama untuk membenarkan penubuhan rangkaian telekomunikasi 5G kedua adalah sama ada ia akan mengurangkan kos pengguna, membawa kepada rangkaian yang lebih murah tetapi lebih cekap, dan lebih banyak persaingan. Yang lain tidak begitu penting.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata pada hari Selasa bahawa liputan 5G mencapai 80.2 peratus pada 31 Disember, melebihi ambang 80 peratus yang ditetapkan untuk membuat keputusan sama ada rangkaian 5G kedua harus dibenarkan.

Pada Mei 2023 Fahmi mengumumkan bahawa kerajaan akan membenarkan penubuhan rangkaian 5G kedua apabila liputan DNB mencapai 80 peratus.


Namun rombakan kabinet yang lalu menyaksikan Fahmi hanya bertanggungjawab dalam bidang komunikasi, manakala Menteri Digital baru Gobind Singh Deo (sejak 12 Disember) menguruskan bidang digital, yang bermakna Digital Nasional Berhad (DNB) kini di bawah bidang kuasanya.

Mungkin menteri baharu akan lebih rasional dan bijaksana memandangkan beliau juga yang memimpin dasar 5G pemborong tunggal ini pada 2019.

Kerajaan perlu mempertimbangkan ini dengan berhati-hati kerana kesan-kesannya adalah serius.

Mari kita lihat isu-isu tanpa menggunakan istilah teknikal. Pada dasarnya, 5G meningkatkan kelajuan komunikasi digital dengan ketara. Semua orang bersetuju kita memerlukannya. Ini adalah soalan bagaimana melaksanakannya, bukan sama ada perlu melakukannya atau tidak.

Isu operator kedua timbul selepas kerajaan baru Pakatan Harapan berkuasa pada November 2022. Kerajaan terdahulu memutuskan untuk operator tunggal – segalanya telah disediakan dan perbelanjaan modal, perancangan bajet, dan sebagainya telah dibuat berdasarkan itu.

Selepas beberapa perbincangan, pada 1 Disember, lima pengendali rangkaian mudah alih utama – CelcomDigi, Maxis, U Mobile, Telekom Malaysia, dan YTL Power International menandatangani perjanjian langganan saham untuk memiliki pegangan ekuiti sebanyak 14 peratus masing-masing di DNB. Maxis dan U Mobile sebelum ini tidak menyertai.

Kerajaan mengekalkan 30 peratus yang lain dan memegang saham emas, dengan hak dan keistimewaan yang melibatkan perkara seperti pemilikan, jualan, atau pemindahan saham.

Yang membingungkan adalah ini – jika semua penyedia rangkaian utama sudah menjadi pemegang saham DNB, siapakah yang menyediakan rangkaian 5G kedua? Tentu saja penyedia kedua tidak boleh berkepentingan dengan penyedia pertama.

Selanjutnya, jika DNB ditubuhkan dengan asumsi bahawa ia akan menjadi satu-satunya operator 5G di Malaysia, maka keseluruhan perbelanjaan modal, bajet, perancangan kapasiti, dan pelaksanaannya akan berdasarkan itu. Laman webnya menyatakan perbelanjaan keseluruhan dijangka RM16.5 bilion untuk semua ini.

Jika kerajaan kini menentang DNB dan membenarkan operator lain, tentu ini akan memberi kesan terhadap kelestarian kewangan DNB yang sudah membeli peralatan dan mempunyai liputan 80 peratus negara pada masa ini. Perbelanjaan tambahan sebanyak RM15-20 bilion oleh operator kedua akan bermakna pulangan yang sesuai bagi pelaburan itu juga, yang bermakna kadar 5G yang lebih tinggi di seluruh papan.

Juga, ini bermakna bahawa mana-mana syarikat telekomunikasi yang menubuhkan rangkaian bersaing sedang menaiki bukit yang curam – ia akan mempunyai perbelanjaan modal yang tinggi dan perlu mengejar tiga tahun kerja yang sudah dilakukan dengan baik oleh DNB.
Rekod prestasi yang baik oleh DNB

Salah satu aduan yang dibuat terhadap DNB adalah bahawa anugerah kontrak utamanya kepada Ericsson tidak bersaing, kepada itu DNB berkata dalam kenyataan pada Julai 2021 bahawa kontrak reka bentuk, pembinaan, dan penyelenggaraan RM11 bilion itu adalah kira-kira RM700 juta lebih rendah daripada tawaran terendah seterusnya.

Rekod prestasi DNB sejauh ini memuaskan – memberikan tender utama dalam masa kurang dari empat bulan selepas penubuhannya, mencapai 80 peratus liputan pada 31 Disember, kurang dari tiga tahun selepas penubuhan, dan mencapai matlamat yang ditetapkan.

DNB bermula kerana pengendali rangkaian sedia ada berlengah-lengah untuk menggunakan rangkaian 5G, sebaliknya menggali sehabis baik dari rangkaian 4G yang sudah lapuk dan menetapkan kadar tinggi seperti kartel jika dibandingkan dengan negara-negara lain yang memiliki rangkaian lebih baru.

Untuk mengutip salah satu jawapan DNB dalam kenyataan media 2022: “Jika negara menunggu untuk syarikat telekomunikasi, rangkaian 5G kemungkinan besar akan ditangguhkan hingga 2023 atau 2024. Dan pasti tidak secepat 15 Disember 2021, di mana 5G tersedia untuk pertama kalinya di Malaysia (di Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Cyberjaya) hanya sembilan bulan selepas penubuhan DNB pada Mac 2021.”

Telah dipersoalkan bahawa terdapat kerjasama dan perjanjian lain yang memberi faedah kepada individu dan syarikat tertentu, tetapi terdapat sedikit kesalahan yang boleh ditemui dengan DNB itu sendiri. Penyelesaian mudah untuk ini adalah memutuskan hubungan tersebut, jika memang ada, bukan menubuhkan rangkaian kedua.

Dengan semua penyedia rangkaian utama sudah menyertai sebagai pemegang saham DNB dan kerajaan dengan pegangan 30 peratus dan saham emas, adalah sangat masuk akal untuk terus dengan ini dan mengambil keseluruhan industri dan kerajaan untuk kepakaran yang tidak berat sebelah dalam DNB untuk menyediakan perkhidmatan yang cemerlang untuk semua.

Pada dasarnya, utiliti asas – 5G, seperti elektrik dan air – disediakan pada kos paling rendah di bahagian belakang. Persaingan boleh berlaku di bahagian hadapan di mana pengendali rangkaian akan menggunakan tahap akses yang sama ke paip 5G untuk menyediakan perkhidmatan terbaik.
Selanjutnya, seperti yang dijelaskan oleh DNB dalam kenyataan media, kebimbangan tentang kegagalan rangkaian tunggal diatasi oleh pengekalan teknikal yang disalin.

Penyenaraian awam yang mungkin untuk DNB

Keputusan: Tidak ada keperluan untuk rangkaian kedua, walaupun banyak yang mengejarnya kerana mereka dapat menyediakan barang dan perkhidmatan. Apa yang akan dilakukannya adalah menaikkan kos untuk menyediakan perkhidmatan yang sama yang akan bermaksud bayaran 5G yang lebih tinggi.

Jika DNB diuruskan dengan baik, ia akan menjadi utiliti besar yang boleh disenaraikan di pasaran saham. Kerajaan boleh menjual pegangan 30 peratusnya, semoga dengan keuntungan yang baik, dan mengekalkan saham emasnya.

Syarikat telekomunikasi boleh menjual pegangan mereka kepada 10 peratus setiap satu – mereka akan memiliki 50 peratus secara kolektif manakala orang awam akan memegang 50 peratus. Kita akan mempunyai utiliti yang kuat dan lestari yang akan menjadi syarikat 10 terbaik dan meluaskan peluang pelaburan untuk orang awam. Dan kadar 5G akan rendah, satu kemenangan sejati untuk semua – syarikat telekomunikasi, kerajaan, syarikat korporat, dan orang awam.

Mungkin, ini boleh menjadi model yang baik untuk perkongsian awam-swasta lain sebagai gantian kepada beberapa yang palsu yang kita miliki sekarang yang memberikan akses percuma kepada pihak-pihak yang berkaitan dengan kerajaan kepada jaminan kerajaan yang berharga dan lain-lain kemurahan seperti tanah percuma, pembiayaan konsesi, pengecualian cukai, dan sebagainya.

Disunting dari: SuaraTv