Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Selain Mahathir, Anwar paling layak sebagai Ketua Pembangkang



Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim kekal sebagai orang yang paling layak untuk mengetuai gabungan Pakatan Harapan (PH), kata Ahli Parlimen Batu P Prabakaran.

Kenyataan Prabakaran hadir selepas timbul gesaan supaya Anwar berundur sebagai ketua pembangkang berikutan prestasi buruk PH dalam pilihan raya negeri (PRN) Melaka baru-baru ini, yang menyaksikan gabungan itu hanya memenangi lima daripada 28 kerusi yang dipertandingkan.

“Selain (bekas perdana menteri) Dr Mahathir Mohamad, pemimpin yang paling terkenal di peringkat antarabangsa tidak lain dan tidak bukan adalah Anwar.

“Saya pasti ramai yang bersetuju bahawa tidak ada calon ketua pembangkang yang lebih berkaliber dan lebih berpengaruh daripada Anwar.

“Saya rasa Anwar tidak ada masalah untuk orang lain menjadi ketua pembangkang selagi agenda reformasi diperjuangkan.

"Tetapi pemimpin mana lagi yang mempunyai visi reformasi yang jelas seperti beliau?” kata Prabakaran dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, gerakan Reformasi yang dimulakan oleh Anwar adalah faktor yang membawa kepada PH memenangi pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Walaupun terdapat banyak sebab mengapa PH memenangi PRU lalu, dia berkata salah satu faktornya ialah hasrat rakyat untuk melakukan reformasi institusi di negara ini.

“Hari ini kita melihat pelbagai wacana tentang reformasi institusi dan cara menghapuskan rasuah.

“Jika bukan kerana Anwar yang berjuang tanpa mengenal penat lelah untuk reformasi institusi, sudah pasti kita masih terperangkap dengan sistem pentadbiran lapuk yang masih mengamalkan dasar perpecahan dan penaklukan berasaskan kaum,” kata Prabakaran.

Untuk rekod, Prabakaran menang di kerusi Batu sebagai calon bebas dengan sokongan PKR dan kemudiannya menyertai parti itu.

Sementara itu, Prabakaran berkata, ramai pemimpin telah dilahirkan sepanjang proses reformasi yang masih berjalan sekarang.

Namun, keluhnya, hanya kerana satu kekalahan yang "memalukan", terdapat begitu ramai orang yang mendakwa Anwar tidak lagi layak untuk memimpin pembangkang.

“Di mana bukti Anwar tidak layak? Memandangkan kerana penderitaan dan pengorbanannya, pembangkang diakui dan digeruni buat pertama kali dalam sejarah negara ini,” kata Prabakaran.

Justeru, Prabakaran menggesa semua pemimpin PH merapatkan barisan, bermuhasabah dan terus berjuang untuk rakyat dan negara.

“Tanpa pembangkang yang kuat, negara kita akan mudah dipermain-mainkan oleh individu yang dahagakan kuasa.

“Jangan berputus asa kepada orang yang tidak pernah berputus asa dalam memperjuangkan agenda reformasi,” katanya.

-Mkini