Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Idris Haron tak mengaku beliau individu dalam rakaman audio tular bersama PM



Bekas ketua menteri Melaka, Idris Haron, menafikan dia adalah orang yang didakwa bercakap dengan seseorang - dikatakan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob - dan rakamannya tular hari ini.

Kata Idris nada suara orang yang sedang bercakap itu adalah kurang ajar.

"Tidak, tak betul tu. Kurang ajar tu. Suara tu kurang ajar bunyinya dengan YAB perdana menteri," katanya kepada Malaysiakini.

Ketika ditanya sama ada Idris akan mengambil tindakan berhubung perkara itu, Adun Sungai Udang berkenaan berkata, dia sedang menyiasat masalah tersebut.

Kata Idris, ada pihak tertentu yang berniat jahat kepadanya.

audio rakaman :

Rakaman tersebut membabitkan dua lelaki yang bercakap mengenai Sulaiman Md Ali - yang dijatuhkan Idris dan tiga Adun lain baru-baru ini - yang didakwa tunduk kepada Speker Dewan Undangan Negeri Melaka Ab Rauf Yusoh.

Untuk rekod Ab Rauf ialah pengerusi Umno Melaka.

Pengadu itu mendakwa kerajaan Melaka sekarang mengamalkan dasar diskriminasi terhadap orang bukan Melayu di negeri berkenaan.

Seorang lagi lelaki terbabit kedengaran memberi perhatian kepada aduan tersebut namun pada masa sama cuba meyakinkan individu terbabit agar memikirkan semula keinginannya mahu menarik balik sokongan kepada kerajaan Melaka.

Dia juga tidak berminat untuk melibatkan DAP dalam kerajaan Melaka, bahkan mendakwa dia juga menolak untuk membentuk kerajaan perpaduan dengan parti terbabit di peringkat persekutuan.

Mereka juga mendakwa Ab Rauf kononnya membincangkan krisis Melaka hanya dengan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan mengabaikan Ismail Sabri selaku perdana menteri.

Pengadu juga menyesal tidak ada pemimpin kanan Umno lain termasuk Ahmad Zahid yang menghubunginya bagi mendapatkan maklumat berhubung apa yang berlaku di Melaka.

Idris bukanlah orang baru dalam politik. Selain menganggotai Majlis Tertinggi Umno selama bertahun-tahun, dia juga menjadi ketua menteri Melaka dari 2013 hingga 2018. 

– Mkini