Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

ADUN dari Selangor ditangkap, masuk hutan Pahang beramai-ramai



SUNGAI KOYAN: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teratai di Selangor, YB Tuan Bryan Lai Wai Chong ditangkap kerana memasuki di kawasan Hutan Simpan Kekal, Ulu Jelai, berhampiran Pos Lenjang, Kuala Lipis,  tanpa kebenaran pihak berkuasa pada malam semalam.

Beliau dan rombongan seramai 29 orang kini di Balai Polis Sungai Koyan untuk diambil keterangan atas kesalahan memasuki Hutan Simpan tanpa kebenaran dan kesalahan merentas negeri.

Pasukan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) dan Polis malam semalam berjaya menemui  rombongan yang terdiri daripada 29 orang menaiki beberapa buah kenderaan 4×4 telah memasuki kawasan hutan Simpan Kekal Ulu Jelai, di Kuala Lipis.

Selain siasatan, kesemua mereka yang ditangkap akan dilakukan ujian swab test Covid-19. Dan kesemua 11 kenderaan pacuan empat roda telah disita.







Terdahulu, Bryan Lai Wai Chong pada April lepas mengumumkan keluar daripada DAP dan bergerak sebagai wakil rakyat bebas yang menyokong Pakatan Harapan (PH).

Dalam pada itu, Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pahang mempersoalkan kebenaran yang diperolehi untuk melakukan aktiviti perkhemahan bersama rombongan melibat bekas Adun DAP yang menyokong Pakatan Harapan dari Selangor di kawasan Hutan Simpan Kekal, Ulu Jelai, berhampiran Pos Lenjang, Kuala Lipis.

Ketuanya, Farid Nor, berkata beliau dimaklumkan satu rombongan yang terdiri daripada 29 orang menaiki beberapa buah kenderaan 4×4 telah memasuki kawasan hutan Simpan Kekal Ulu Jelai, malam tadi.

Siapa yang memberi kebenaran untuk mereka merentas negeri, daerah dan masuk ke kawasan hutan simpan kekal tersebut yang mana kami sendiripun perlu memohon kebenaran walaupun bagi tujuan menyalurkan bantuan serta program berkaitan pendaftaran vaksin, soal beliau.

Apa tujuan mereka memasuki kawasan hutan simpan di waktu seperti ini merupakan suatu tanda tanya.

- SuaraTV