Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Ahli Parlimen DAP dipanggil polis, kes dakwaan polis buat peras ugut


Polis akan memanggil Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng bagi membantu siasatan susulan dakwaannya mengenai tiga anggota polis melakukan pemerasan terhadap dua individu berhampiran lampu isyarat di Jalan Besar Kampung Melayu, Kepong pada Rabu lepas.

Ketua Polis Daerah Sentul ACP Beh Eng Lai berkata dakwaan itu dibuat ahli Parlimen berkenaan pada 4.50 petang semalam menerusi sidang media dan siasatan dibuat selepas berita mengenainya dikongsikan menerusi aplikasi WhatsApp.

Menurut Beh, sehingga kini polis tidak menerima sebarang laporan daripada mana-mana pihak berhubung kejadian yang didakwa berlaku pada 6.45 pagi itu.


“Ahli Parlimen itu serta dua individu terbabit dalam kejadian tersebut akan dipanggil bagi membantu siasatan.

”Polis memandang serius dakwaan itu dan tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap tiga anggota tersebut jika kejadian salah laku didapati benar-benar berlaku,” katanya dalam kenyataan malam ini.

Baru baru ini, seorang penjaja mendakwa dia diperas ugut oleh polis setelah gagal mengemukakan surat kebenaran untuk menunjukkan bahawa dia boleh beroperasi dalam tempoh "total lockdown".

Lim Thiam Fook, 21, mendakwa anggota polis itu juga menumpahkan sup jualannya dengan alasan untuk "memeriksa dadah" setelah mengambil RM500 daripadanya.


Menceritakan kejadian yang dikatakan itu, Thiam mengatakan bahawa mereka ditahan oleh tiga anggota polis ketika memandu ke restoran pada awal pagi 2 Jun.

Thiam dibantu oleh seorang kanak-kanak lelaki berusia 13 tahun yang menolongnya sempena cuti sekolah.

Dia mendakwa ketika polis mengetahui bahawa kedua-duanya tidak mempunyai surat kebenaran dari Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri untuk beroperasi, mereka mulai mengganggu mereka.

“Mereka bahkan menumpahkan sup yang telah saya sediakan untuk dijual. Ketika saya bertanya mengapa, mereka mengatakan mereka ingin memeriksa sama ada ia mempunyai dadah di dalam atau tidak,” kata Thiam Fook.

Dia juga mendakwa anggota polis berkenaan mengancam akan menahan mereka sekiranya tidak mampu membayar denda RM1,500.

"Mereka juga memeriksa dompet saya dan mereka melihat ada sejumlah wang tunai di situ. Oleh itu mereka mula memberi isyarat bahawa perkara ini dapat diselesaikan dengan wang.


"Tetapi saya meminta mereka untuk tidak mengambil semua wang kerana saya memerlukan wang untuk membeli makanan, bahan dan petrol.

"Selepas berunding, mereka bersetuju untuk mengambil RM500 daripada saya dan bukannya RM3,000," kata Thiam Fook.

Thiam Fook mengatakan bahawa mereka ditahan selama lebih dari satu jam antara jam 6.45 pagi hingga 8.30 pagi.

Dia menambah bahawa mereka kehilangan sekitar RM400 dari sup yang dicurahkan.

Thaim Fook mendakwa anggota polis itu memakai topi keledar dan pelitup muka dan oleh itu tidak dapat mengenali wajah mereka.

Kes disiasat mengikut Seksyen 384 Kanun Keseksaan dan orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu boleh menghubungi Pegawai Penyiasat Insp Noramalina Md Jamil di talian 017-3185868 atau Bilik Gerakan IPD Sentul 03-40482206.

-Bernama