Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Setelah selesai kes Najib, Hakim Nazlan dipindahkan semula ke Mahkamah Tinggi Sivil



Setelah selesai mengendalikan kes mahkamah bekas perdana menteri Najib Razak, hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali dipindahkan dari mahkamah jenayah Kuala Lumpur ke mahkamah sivil semula.

Dalam surat pekeliling yang dikeluarkan oleh Majlis Peguam kepada semua anggotanya semalam, Ketua Hakim Malaya Azahar Mohamed mengarahkan pemindahan Nazlan dari Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Jenayah 3) ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (NCvC 2), berkuat kuasa 1 Mac .

“Hakim Besar Malaya, Azahar Mohamed, telah menyampaikan kepada kami salinan arahan untuk pertukaran Yang Mulia Hakim Mahkamah Tinggi Malaya Bil 2/2021.


"Harap maklum bahawa penempatan berikut akan berkuat kuasa pada 1 Mac 2021 (Isnin)," kata pekeliling oleh setiausaha Badan Peguam Malaysia AG Kalidas, merujuk kepada Nazlan.



Seorang anggota kanan badan peguam itu, Syed Iskandar Syed Jaafar mengesahkan bahawa dia telah menerima surat pekeliling tersebut.

Peguam itu mengatakan bahawa pemindahan itu yang berlaku selepas Nazlan memainkan peranan dalam mengetuai perbicaraan rasuah SRC International sebanyak RM42 juta oleh Najib akan menimbulkan persoalan.

Ketika dihubungi Malaysiakini, peguam Chan Yen Hui juga mengesahkan surat pekeliling tersebut.


Menurut portal kehakiman, kehakiman.gov.my, Nazlan dilantik sebagai pesuruhjaya kehakiman pada 10 April 2015, dan kemudian sebagai hakim Mahkamah Tinggi Sivil pada 30 Jan 2017.

Nazlan dipindahkan oleh Ketua Hakim Negara pada masa itu Richard Malajum (yang juga merupakan orang kuat Parti Warisan Sabah dan berkempen untuk Warisan pada PRN Sabah lalu) bagi menggantikan hakim asal yang sedang membicarakan kes SRC DSN.

Menurut sumber, kes Najib adalah merupakan kes jenayah pertama yang dihakimi oleh Nazlan seumur hidupnya.

Akhirnya pada 28 Julai tahun lalu, Nazlan mensabitkan bekas perdana menteri atas tujuh tuduhan yang berkaitan dengan dana RM42 juta dari SRC International, bekas anak syarikat 1MDB.


Nazlan memutuskan bekas perdana menteri itu bersalah atas satu tuduhan penyalahgunaan kuasa, tiga tuduhan pecah amanah (CBT), dan tiga tuduhan pengubahan wang haram.

Bekas perdana menteri itu diputuskan hanya dijatuhi hukuman 12 tahun penjara. Sekiranya gagal membayar denda RM210 juta - yang merupakan lima kali ganda daripada RM42 juta sebagai kepuasan yang diterima oleh Najib - dia akan dipenjara lima tahun lagi.

Walau bagaimanapun, pembelaan Najib berjaya mendapatkan penangguhan pelaksanaan hukuman, sementara menunggu keputusan di Mahkamah Rayuan.





Menurut salinan petisyen rayuan Najib, bekas perdana menteri itu dinafikan perbicaraan yang adil dalam kes rasuah SRC kerana kesalahan yang didakwa dilakukan oleh hakim serta tindakan pendakwaan.

Nazlan kini dipindahkan semula ke Mahkamah Sivil bagi menguruskan kes-kes sivil yang melibatkan undang-undang kontrak, undang-undang tanah dan undang-undang syarikat.

-MalaysiaKini/TunCarlos