Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Rakyat ternanti-nanti keputusan akhir kes kleptokrasi, kata Wan Saiful


Ketua Penerangan BERSATU, Wan Saiful Wan Jan menyokong penuh kempen "Sinar Untuk Malaysia" yang diusahakan oleh Pengerusi Lembaga Pengarah Kumpulan Karangkraf,  Datuk Dr. Hussamuddin  Yaacub dan Sinar Harian.

Menurutnya kempen sebegini wajib berjalan secara berterusan kerana kita tidak boleh alpa mengenai bahaya rasuah kepada negara.

"Saya perhatikan sejak PRU-14 suara-suara masyarakat sivil mengenai isu integriti, tadbir urus dan governans seolah-olah tenggelam. Sedangkan itulah isu-isu yang menghasilkan perubahan bersejarah dalam PRU-14."


Wan Saiful menggesa supaya dihidupkan semula suara-suara ini. NGO-NGO dan badan-badan yang menjuarai isu antirasuah perlu kembali bangkit supaya penghayatan nilai-nilai murni dalam masyarakat menjadi utuh.

"Saya rasa sehingga hari ini rakyat masih ternanti-nanti keputusan akhir proses perundangan mengenai kes-kes kleptokrasi dan rasuah besar dalam negara."

"Saya hormati sikap badan eksekutif dalam kerajaan tidak mahu mencampuri urusan kehakiman dan perundangan. Badan eksekutif hari ini tak mahu jadi seperti yang sebelumnya."


Menurutnya lagi kempen ini mesti dipertahan agar tiada campur tangan berlaku dan institusi perundangan dan kehakiman juga mesti sedar persoalan yang berlegar dalam pemikiran rakyat.

"Mereka tertanya-tanya kenapa penyelesaian akhir amat perlahan. Kalau perlahan sangat, tahap kepercayaan rakyat kepada institusi itu juga akan turun."

"Sekarang ini pun sudah ada yang menuduh institusi perundangan dan kehakiman kita bermain politik. Kita tak boleh benarkan tuduhan ini menjadi semakin meluas." katanya lagi.

-Bersatu.org/TunCarlos