Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Papagomo, The Unspinners dan Parpukari antara blogger yang dibayar Rosmah, dedah Rizal Mansor


KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa bekas isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor telah mengupah blogger untuk menjadi sebahagian daripada pasukan medianya di platform media sosial.

Bekas pembantunya Rizal Mansor mengatakan isteri bekas perdana menteri Najib Razak telah meminta bantuan penulis seperti Papagomo, Parpukari dan The Unspinners.

"Antara 12 dan 15 blogger, termasuk Papagomo, Parpukari dan The Unspinners (masing-masing) membayar RM3,000 sebulan," kata saksi pendakwaan ke-20 ketika disiasat balas oleh peguam bela Jaggit Singh.



Saksi itu, bagaimanapun, mengatakan Papagomo dibayar RM5,000 sebulan kerana dia juga merupakan salah satu daripada empat ketua pasukan untuk pasukan siber.

Dalam keterangan saksi yang dibacanya minggu lalu, Rizal mengatakan Rosmah sangat prihatin terhadap imej, reputasi dan persepsi masyarakatnya sebagai isteri Perdana Menteri.

Rizal, yang bekerja untuk Rosmah dari 2009 hingga Mei 2018, mengatakan sebagai pegawai media untuk tertuduh, dia menubuhkan pasukan siber untuk memantau media sosial yang mengkritiknya.

Dia juga mengatakan bahawa Rosmah memberinya RM100,000 sebulan dari tahun 2012 hingga 2018 untuk mengekalkan pasukan agar dapat memberi respons kepada laporan negatif mengenai dirinya.



Rizal mengatakan bahawa dia juga telah melibatkan 30 orang untuk melakukan kerja media melalui Facebook dan orang-orang ini dibayar antara RM1,500 hingga RM2,000 setiap bulan.

Normal bagi orang politik ada pasukan media

Saksi itu mengatakan bahawa adalah normal bagi ahli politik dan parti politik untuk melibatkan pasukan media atau pasukan siber untuk mempromosikan agenda mereka secara dalam talian.

"Rosmah memberi saya wang tunai RM100,000 setiap bulan untuk membiayai pasukan siber tetapi saya tidak tahu dari mana dana itu datang," katanya.

Rizal mengatakan bahawa dia tidak mengeluarkan atau mendapatkan resit dari pasukan siber.



Saksi itu juga menolak cadangan Jagjit bahawa dia telah mengambil untuk diri sendiri dari sejumlah wang itu.

Rizal mengatakan bahawa adalah penilaian subjektif bahawa dia melibatkan pihak ketiga untuk memperkuat reputasi umum Rosmah setelah gagal dalam peranannya sebagai pegawai perhubungan media.

Jagjit: Anda melibatkan mereka kerana anda tidak melakukan pekerjaan yang baik sebagai pegawai perhubungan media untuk tertuduh.

Rizal: Itu sesuatu yang subjektif.

Jagjit: Anda juga gagal dalam tugas anda kerana anda sibuk mencari wang untuk anda dan untuk menjaga gaya hidup mewah anda

Rizal: Tidak setuju.




Rosmah, 69, didakwa olej Kerajaan PH yang lepas atas tiga pertuduhan rasuah kononnya meminta RM187.5 juta daripada Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsudin sebagai dorongan untuk membantu syarikat itu mendapatkan projek hibrid suria bernilai RM1.25 bilion di sekolah-sekolah luar bandar Sarawak.

Dia juga dituduh menerima rasuah berjumlah RM6.5 juta dari Saidi antara tahun 2016 dan 2017.

Awal tahun ini, pihak pendakwaan yang mewakili PH menarik balik tuduhan terhadap Rizal kerana meminta dan menerima rasuah untuk dirinya dan Rosmah.

Perbicaraan di hadapan hakim Mohamed Zaini Mazlan bersambung. -FMT