Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Jauhi kawasan pantai, AS Jepun dan Australia keluarkan amaran tsunami



16 JAN: Tsunami telah melanda pulau terbesar Tonga, Tongatapu. Dilaporkan ia akan membawa ombak tsunami dan membanjiri ibu negara tersebut selepas gunung berapi bawah air di Pasifik Selatan meletus.

Gunung berapi Hunga-Tonga-Hunga-Ha'apai pertama kali meletus pada Jumaat dan memuntahkan kepulan abu setinggi 20 kilometer (12.4 batu) ke udara.

Letusan kedua terjadi pada hari Sabtu jam 5:26 petang. waktu tempatan, lapor RNZ.

Tsunami telah melanda di pantai ibu negara Tonga, Nuku'alofa, pada hari Sabtu.

Raja Tonga,Tupou VI telah dipindahkan dari Istana Diraja selepas tsunami membanjiri ibu negara.

Sementara itu, penduduk menuju ke kawasan yang lebih tinggi ketika ombak menyapu kawasan tepi laut dan jalan utama.

Abu dari letusan gunung berapi jatuh dari langit Nuku'alofa pada petang Sabtu dan menyebabkan talian komunikasi terputus.



Amaran tsunami telah dikeluarkan untuk pulau Tonga dan sebahagian Jepun.

Amaran tsunami juga telah dikeluarkan untuk Pulau Utara New Zealand dan pantai barat Amerika Syarikat dari California ke Alaska, serta British Columbia Kanada.



Gelombang tsunami pertama telah pun dirasai di Pantai Barat AS setakat awal pagi Sabtu, Dave Snider, penyelaras amaran tsunami di Pusat Amaran Tsunami Kebangsaan Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan di Palmer, Alaska, memberitahu CNN.

Tsunami juga dilaporkan di sepanjang pantai Jepun awal Ahad, menurut penyiar awam Jepun NHK. Yang tertinggi diperhatikan ialah 120 cm, atau 3.9 kaki, di Pulau Amami Oshima di Wilayah Kagoshima, diikuti oleh gelombang 110 cm, atau 3.6 kaki di Pelabuhan Kuku di Wilayah Iwate, lapor NHK.

NHK melaporkan, menyatakan lebih banyak ombak yang akan menghampiri. Pegawai pantai meminta orang ramai supaya sentiasa berjaga-jaga dan menjauhi pantai.

Agensi Meteorologi Jepun mengeluarkan amaran tsunami untuk pulau Amami selatan dan rangkaian pulau Tokara di Prefektur Kagoshima dan amaran tsunami untuk semua kawasan pantai yang menghadap Lautan Pasifik, lapor NHK. 

Agensi itu kemudian mengeluarkan satu lagi amaran tsunami untuk Wilayah Iwate di utara Jepun.

Penduduk di Bandar Setouchi di Pulau Amami Oshima telah berpindah ke tempat yang lebih tinggi. 



Rakaman lain ada menunjukkan orang ramai tidur di atas lantai di pusat pemindahan di Wilayah Iwate, di mana amaran tsunami telah berkuat kuasa.

Kesan yang telah dilihat di AS
Gelombang tsunami pertama telah mula melanda pantai Pasifik AS, Snider dari Pusat Amaran Tsunami Kebangsaan.

Ombak setinggi 1.2 kaki telah diperhatikan di Nikolski, Alaska manakala ombak setinggi satu kaki diperhatikan di Atka, Adak dan King Cove, Alaska.

"Ini mungkin bukan gelombang terbesar kerana ia akan datang lagi," kata Snider kepada CNN.

-TunCarlos