Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Wan Saiful ingatkan UMNO, jangan biar undi Melayu berpecah


Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan berkata, perpecahan dalam Perikatan Nasional (PN) hanya akan menguntungkan DAP dan PKR apabila undi Melayu berpecah.

Dia berkata demikian selepas Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengumumkan bahawa BN akan bergerak secara sendirian pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU).

"Jika kita berpecah, yang akan menghidu peluang dan keuntungan ialah DAP dan PKR melalui PH. 

"Mereka memang mahu undi Melayu berpecah supaya DAP dan PKR dapat kembali membawa agenda mereka dalam kerajaan. 


"Bersatu sentiasa menyeru kepada penyatuan agar kestabilan negara dapat diwujudkan dan dikekalkan, dan agar struktur asas kuasa politik negara dapat dikekalkan.

"Tetapi jika perlu, seperti yang ditegaskan oleh Tan Sri Muhyiddin (Yassin), kita sesekali tak akan undur dari perjuangan ini dan kita akan pastikan agenda perjuangan tetap dijulang," katanya dalam kenyataan.

Kata Wan Saiful, Muhyiddin selaku presiden Bersatu dan Pengerusi PN telah menegaskan bahawa gabungan itu bersedia bertanding di semua kerusi sekiranya Umno berkeras tidak mahu berunding untuk mempertahankan kesatuan politik Melayu.


Tambahnya, pandangan itu juga diutarakan dalam Dialog Penerangan Bersatu peringkat negeri Selangor di sebuah hotel di Klang hari ini.

"Dalam konteks negeri Selangor, dan sempena Dialog Penerangan peringkat negeri Selangor sebentar tadi, saya nyatakan keyakinan saya bahawa PN boleh mengambil alih Selangor dan mempertahankan Putrajaya. 

"Dalam konteks nasional pula, sudah pasti kita perlu bersedia dan perlu berusaha memperkasa jentera parti untuk pertandingan berapa penjuru sekalipun," kata Wan Saiful yang tidak merujuk secara langsung kepada ucapan Zahid dalam Perhimpunan Agung Umno hari ini.

-MalaysiaKini