Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

PPBM kesal dengan situasi di Perak, akan buat keputusan samada tinggalkan UMNO


PETALING JAYA: PPBM kesal atas tindakan ADUN Umno yang tidak menyokong usul percaya terhadap Ahmad Faizal Azumu, sekaligus memaksa timbalan presiden parti itu berundur sebagai menteri besar Perak.

Setiausaha Agung PPBM Hamzah Zainudin berkata, paihaknya mengambil maklum bahawa usul keyakinan majoriti terhadap Faizal ditolak oleh Umno dan Pakatan Harapan.

“PPBM sentiasa berpegang teguh dengan prinsip persefahaman dan kerjasama yang terbentuk antara parti-parti Kerajaan Perikatan Nasional sejak awal tahun ini demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara.


“PPBM akan memantau situasi semasa dan akan terus bersama PAS dan teman-teman parti anggota PN yang lain dalam membuat keputusan selanjutnya,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurut Hamzah, hanya seorang daripada 25 Adun Umno yang menyokong usul percaya kepimpinan Faizal itu. Kesemua tiga Adun PAS turut memberi sokongan kepada beliau.

Turut menyokong Faizal adalah 2 Adun Bebas dan 4 Adun PPBM.

“Biro politik PPBM dalam mesyuaratnya petang ini menzahirkan rasa amat kesal dengan apa yang berlaku dalam persidangan Dewan Undangan Negeri Perak pada hari ini,” kata Hamzah.


Pentadbiran Faizal tumbang selepas beliau hilang sokongan majoriti wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri, apabila usul undi percaya dibentangkan untuk undian belah bahagi pagi tadi.

Sebanyak 48 ADUN tidak menyokong berbanding 10 yang menyokong dan 1 undi rosak.