Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Makam berusia 10,000 tahun milik Ratu Nefertiti ditemui di Turki



Menjumpai makam kuno adalah satu perkara yang amat menarik. Tetapi perkara yang mengejutkan ialah jika kita berada di tempat yang tidak sepatutnya kita jumpai makam itu.

Ini adalah kumpulan pertama yang berjaya menemui makam berusia 12,000 tahun yang berkaitan dengan makam Ratu Nefertiti di Turki.

Penemuan makam ini mirip dengan penemuan makam Raja Tut. Walaupun makam ini memberikan lebih banyak maklumat mengenai permasalahan Ratu Nefertiti, ia juga menimbulkan lebih banyak pertanyaan mengenai kesan keluarga Amarna.

Artifak yang ditemui di Turki


Penemuan ini sangat menarik dan membawa hipotesis baru ke dalam sejarah kita.

Nampaknya Ratu Nefertiti melarikan diri dengan sekumpulan pengikutnya untuk melepaskan diri dari tangan Amun-ra sehingga ke Turki.

Lukisan Amun-ra yang menganggap dirinya tuhan

Di makam ini, terdapat banyak artifak yang mempunyai tarikh karbon bagi menganggarkan usia mereka. Nampaknya usia artifak ini adalah sekitar 10,000 tahun.

Perincian ini memberi sinar baru pada era dinasti Amarna. 

Carmen Boulter dan Daniel Liszt membincangkan secara terperinci betapa penting dan mengejutkannya penemuan kubur ini di Turki.




Di antara banyak artifak dari makam itu terdapat banyak harta karun milik keluarga Firaun Mesir.


Video 1: Penemuan ini menunjukkan bahawa sejarah kita di sekolah tidak begitu tepat dan mungkin harus diubah. Kita harus menulis semula sejarah kerana sebahagian besarnya adalah kurang tepat.


Video 2: Keturunan Amarna yang pelik ini perlu diselidiki lebih jauh kerana, nampaknya, keturunan ini mungkin berkaitan dengan Atlantis.


sumber: True Blog