Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Saintis dakwa telah menjumpai antibodi melawan Covid-19


Covid-19 telah meragut lebih 60,000 nyawa di seluruh dunia. Hari ini semua negara berlumba untuk mencari penawar bagi wabak ini. Setakat ini, hanya terdapat tiga jenis rawatan utama: ubat antivirus, ubat antibodi dan vaksin.

Bagaimanapun, vaksin tidak dapat memberikan kesembuhan segera kepada orang yang sudah dijangkiti virus. Pakar mengatakan ia mungkin mengambil masa antara 12 hingga 24 bulan sebelum vaksin itu tersedia. Ada yang mengatakan mungkin pada 2022 kita belum dapat menjumpai vaksin Covid-19.

Seorang saintis yang berpengkalan di Carlifornia Amerika Syarikat, Dr. Jacob Glanville mendedahkan bahawa makmal syarikatnya tinggal lagi tiga hingga empat minggu bagi menghasilkan antibodi terapeutik untuk memerangi Covid-19.




"Jadi apa yang telah kami lakukan ialah dengan meneutralkan antibodi yang mampu menyekat virus. Virus ini, jika anda menggunakan teleskop, anda akan melihat siri bola berduri, dan menggunakan duri itu untuk menyerang sel manusia, "kata Glanville.

"Apabila seseorang dijangkiti dengan virus, tubuh badan akan mula menghasilkan protein yang dipanggil antibodi untuk melawan jangkitan."

"Selepas mereka sembuh, antibodi tersebut terapung dalam darah selama berbulan-bulan, mungkin bahkan bertahun-tahun."

"Kami mempunyai beberapa antibodi yang sangat kuat yang boleh menjadi berkesan terhadap virus ini. "

"Kami dengan gembira mengumumkan bahawa kami telah menyelesaikan ujian dan kami mempunyai beberapa antibodi yang sangat berkesan yang boleh berkesan terhadap virus ini."




Dia menjelaskan bagaimana pasukannya berjaya mengetengahkan lima antibodi yang mampu meneutralkan virus Sars.

Beliau berharap dapat menggunakan teknologi di makmal mereka untuk mengembangkan antibodi tersebut terhadap Sars untuk menyesuaikannya untuk mengesan Covid-19."

Menurutnya, menghasilkan antibodi adalah lebih cepat daripada membuat vaksin. Glanville juga berharap akan dapat melakukan ujian ke manusia pada musim panas ini.

"Langkah seterusnya ialah kami menyerahkan ujian ini kepada tentera A.S., sebuah konsortium dari Yayasan Bill Gates dan beberapa kumpulan swasta. Dan mereka semua akan menguji potensi peneutralan terapeutik kami."

Kami juga bekerjasama dengan Charles River Laboratories yang menjalankan ujian keselamatan dan perbincangan untuk memastikan ia selamat untuk dimasukkan ke dalam badan manusia, "kata Glanville.

sumber: The Sun UK.

BACA: Bayi kembar baru lahir dinamakan Corona dan Covid