Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Singapura dedah HSR terbatal akibat PN mahu tukar syarikat pengendali, bukan kerana impak Covid-19

Ong Ye Kung

SINGAPURA - Menurut laporan portal The Straits Times, Singapura tidak dapat menerima cadangan Malaysia untuk membuang pembekal sistem dan pengendali rangkaian projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) kerana ia tidak mengikut perjanjian asal, kata Menteri Pengangkutan Singapura, Ong Ye Kung.

Sebelum ini, Kerajaan Malaysia di bawah Pakatan Nasional (PN) menerusi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mustapa Mohamed mengesahkan penamatan projek ini adalah kerana susulan impak COVID-19 dan juga mendakwa terma-terma di dalam perjanjian tersebut tidak lagi berdaya maju bagi perspektif ekonomi Malaysia.

Ong mengesahkan, "perubahan yang sangat ketara" untuk menggantikan syarikat AssetsCo dari projek ini menjadi perhatian utama Singapura, katanya di Parlimen pada hari Isnin (4 Jan), dan telah menyebabkan penghentian projek HSR Kuala Lumpur-Singapura.


Malaysia telah menyebabkan perjanjian dua hala ini berakhir pada 31 Disember 2020, setelah kedua-dua pihak tidak dapat menyetujui perubahan yang telah diusulkan.

Menjawab Ahli Parlimen Parti Pekerja, Louis Chua (Sengkang GRC) mengenai perbezaan substansial antara kedua-dua belah pihak yang menyebabkan penamatan projek tersebut, Ong menyatakan bahawa perkhidmatan HSR rentas sempadan mestilah menjadi sistem kereta api tunggal yang beroperasi antara Singapura dan Kuala Lumpur.

"Oleh kerana kedua-dua negara tidak mempunyai kepakaran dan pengalaman dalam mengendalikan HSR, kami bersetuju di bawah perjanjian dua hala HSR untuk melantik AssetsCo kerana mereka adalah pemain industri terbaik dalam kelas mereka melalui tender antarabangsa yang terbuka dan telus," katanya.


"Setelah dilantik, AssetsCo akan menyediakan sistem kereta api, mengoperasikan rangkaian, memastikan bahawa keutamaan yang sesuai diberikan kepada perkhidmatan HSR rentas sempadan berbanding dengan perkhidmatan domestik Malaysia, dan bertanggung jawab kepada Singapura dan Malaysia."

Bagi Singapura, AssetsCo adalah "inti" projek HSR dan diperlukan untuk memastikan bahawa kepentingan Singapura dan Malaysia dilindungi, tambahnya.

"Ini akan meminimumkan kemungkinan perselisihan dan perselisihan di masa depan mengenai jangka masa panjang projek itu, yang berlangsung selama beberapa dekad," kata Ong.

"Oleh itu, Singapura memberitahu Malaysia bahawa penghapusan AssetsCo merupakan penyingkiran asas dari perjanjian dua hala HSR, dan tidak dapat diterima."


Cadangan Malaysia hubungkan HSR dengan KLIA

Sebagai tindak balas kepada Encik Melvin Yong (Radin Mas), Ong mengatakan satu lagi cadangan yang dicadangkan oleh Malaysia iaitu untuk menghubungkan HSR ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) - akan menyebabkan jalur perkongsian berkelajuan tinggi dengan landasan kereta api yang ada (ERL) yang menghubungkan ke Lapangan kapal terbang.

"Express Rail Link (ERL) adalah model sistem kereta api yang ada (yang) berjalan pada separuh kecepatan penuh HSR, jadi seandainya kita meneruskannya, pasti ada banyak masalah teknikal untuk diselesaikan," katanya. 

Kedua-dua negara telah menandatangani perjanjian dua hala yang mengikat secara sah pada 2016 setelah tiga tahun berunding.


Setelah kerajaan BN tumbang, atas permintaan kerajaan baru Pakatan Harapan di bawah Perdana Menterinya Dr Mahathir Mohamad, kedua-dua pihak menandatangani perjanjian tambahan pada Mei 2018 untuk menangguhkan pembinaan projek tersebut. 

Perjanjian kedua ini ditandatangani untuk menambah penangguhan hingga 31 Disember 2020, "dengan pemahaman yang jelas bahawa ia akan menjadi penambahan terakhir", kata Ong.

Singapura telah membelanjakan $ 270 juta untuk HSR

Dengan penamatan projek itu, Malaysia harus memberi ganti rugi kepada Singapura sesuai dengan perjanjian HSR, kata Ong.

Menteri itu memberitahu Parlimen bahawa Singapura telah membelanjakan sekitar $ 270 juta untuk projek HSR setakat ini.





Ini lebih rendah daripada anggaran sebelumnya sekitar $ 300 juta yang diberikan oleh menteri pengangkutan sebelumnya Khaw Boon Wan pada tahun 2018, kerana Singapura berjaya menghentikan kontrak dan mengekalkan aktiviti pada tahap yang rendah, katanya.

Pampasan yang akan dibayar oleh Malaysia akan merangkumi pelbagai kos pengguguran seperti untuk perkhidmatan perundingan, reka bentuk infrastruktur, dan tenaga kerja untuk menyampaikan Projek HSR. Itu tidak termasuk kos pengambilan tanah, kerana nilai tanah dapat diperoleh kembali, tambah Encik Ong.

Singapura juga mengesahkan "komponen kecil" dari pelbagai kos pengguguran "untuk penangguhan projek yang diminta oleh Malaysia, katanya.





Jumlah dan jadual pembayaran ditentukan dalam perjanjian, kata Ong, sambil menambahkan bahawa dia tidak dapat mendedahkan angka tersebut kerana alasan kerahsiaan.

Menteri Malaysia di Jabatan Perdana Menteri Mustapa Mohamed telah mengatakan bahawa Malaysia akan menunaikan tanggungjawabnya, dan kedua-dua negara akan memulakan prosedur yang diperlukan untuk menentukan jumlah pampasan.

Pada tahun 2019, Malaysia dibawah PH telah menyerahkan $ 15 juta kepada Singapura sebagai pembayaran untuk kos pengguguran yang ditanggung Republik itu sebagai akibat penangguhan awal projek HSR. 

Jumlah ini meliputi kos yang berkaitan dengan penangguhan, seperti pemecahan kontrak dan tenaga kerja, dan bukan merupakan sebahagian daripada pampasan.

Sebagai tindak balas kepada Encik Saktiandi Supaat (Bishan-Toa Payoh GRC), Encik Ong mengatakan Singapura tetap bersedia membincangkan sebarang cadangan baru mengenai HSR KL-Singapura atau projek serupa di masa depan.

"Sama ada kita terbuka untuk perbincangan masa depan - tentu saja boleh. Tetapi ia harus dilakukan setelah kami menyelesaikan perjanjian dua hala HSR yang ada sekarang, ”katanya.

-TunCarlos/TheStaraitsTimes