Isu Semasa

[Isu Semasa][bleft]

Hiburan

[Hiburan][bsummary]

Dunia

[Dunia][twocolumns]

Air Asia dan Malindo Air makin tenat, MAS mungkin tutup


Dua syarikat penerbangan tambang murah Malaysia yang beroperasi di luar Malaysia - AirAsia dan Malindo Air - memberhentikan lebih ramai pekerja, manakala Malaysia Airlines (MAS) sedang berusaha untuk meyakinkan syarikat pemajakan mengenai rancangan penstrukturannya.

AirAsia Bhd dan AirAsiaX Bhd telah memberhentikan 10 peratus daripada 24,000 kakitangannya dua minggu lalu, menurut Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tony Fernandez.

Pada Jun, AirAsia memberhentikan seramai 333 pekerja - 111 kru kabin, 172 juruterbang dan 50 jurutera.

Syarikat berkaitan AirAsiaX pula sedang menangani penstrukturan hutang manakala Air Asia Japan telah berhenti operasi pada 5 Oktober lalu.


Kurangkan pesawat

Malindo Air dijangka akan mengurangkan 3,200 kakitangannya sekarang sebanyak 68.75 peratus kepada hanya 1,000 pekerja pada akhir November.

Dalam memo dalaman yang dilihat oleh Malaysiakini, syarikat itu juga akan mengurangkan pesawat mereka menjadi lima buah kepal terbang B737 dan enam ATR 72-600.

Malindo Air mengendalikan hampir 50 pesawat pada tahun 2019. Tidak seperti AirAsia, kebanyakan pesawat Malindo Air disewa, bukan dimiliki.

Pada masa penulisan, Malindo Air masih belum menjawab permintaan untuk mendapatkan ulasan.

Malindo Air telah memberhentikan pekerja sejak bermulanya wabak Covid-19 awal tahun ini.

Pada puncak operasinya pada 2019, Malindo Air dipercayai menggajikan sekitar 8,000 kakitangan.


Tak punya pilihan selain tutup

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines Izham Ismail berkata syarikat itu tidak akan mempunyai "pilihan lain selain menutupnya" jika penyewa tidak bersetuju dengan rancangan penstrukturan semula terbarunya.

"Ada pemiutang yang sudah setuju. Ada yang lain masih menolak, dan kumpulan lain masih 50:50," kata Izham pada temu bual dengan mingguan The Edge.

Izham berkata, rancangan itu adalah untuk menyusun semula penyata imbangan kewangan syarikat penerbangan selama lima tahun, malahan hingga ke 2023.

Ini, katanya dengan andaian bahawa permintaan untuk pasaran domestik dan Asia Tenggara kembali ke tahap 2019 pada suku kedua dan ketiga tahun 2022.

Pada Jumaat, Reuters melaporkan sekumpulan syarikat pemajakan menolak rancangan penstrukturan semula yang dikemukakan oleh syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines.

Pemberi pajakan yang mengaku mewakili 70 peratus kapal terbang dan enjin yang disewa kepada Malaysia Airlines berkata rancangan itu "tidak sesuai dan benar-benar cacat", kata laporan itu, dengan mengutip sumber dan dokumen yang dimilikinya.

Malaysia Airlines dimiliki oleh Khazanah Nasional, syarikat pelaburan negara yang dikendalikan oleh Pejabat Perdana Menteri.

Ia juga mengendalikan syarikat penerbangan Firefly dan MASwings, yang menyediakan penerbangan tambang murah dalam negeri. -MalaysiaKini